PRO INZERENTY

Kraj vyzývá stát k okamžitému řešení krizového úseku D1

13/12/2018

Jaroslav Šnajdr

Silničáři, hasiči a policie bojují se sněhovou kalamitou s nasazením veškeré dostupné techniky. V uplynulých 48 hodinách bylo na Vysočině v terénu na šest stovek hasičů, policistů a silničářů, kteří zasahovali u 228 technických pomocí a při 17 dopravních nehodách. Dálnice D1 ale i tak v některých úsecích stále stojí kvůli uvízlým kamionům. Největší komplikace jsou stále ve zúženém úseku Humpolec - Větrný Jeníkov, kde stát podle kraje nezajistil dálnici pro zimní provoz.

„Analyzovali jsme společně s hasiči a policií většinu příčin, které vedly ke kolapsu dopravy na dálnici D1. Zúžení na dálnici D1 na 91 – 104 km, kde není možné vést plynulý provoz ani v běžných podmínkách, jsou zásadním problémem kamiony nerespektující pokyny k nepředjíždění. Řidičům také chybí více naváděcích informačních tabulí, které by účinně regulovaly pohyb dopravy před tvořící se kolonou, opakovaně poukazujeme na absenci odstavných parkovišť na D1 – opakovaně řešíme situace, které vznikají řetězením jmenovaných problémů,“ vyjmenovává některé z komplikací hejtman Kraje Vysočina Jiří Běhounek, který ještě tento týden odešle dopis ministrovi dopravy Danu Ťokovi  s naléhavou výzvou k okamžitému řešení stavu dálnice v zúženém úseku a žádostí o úpravu legislativy.

S tím souhlasí i ředitel Hasičského záchranného sboru Kraje Vysočina Jiří Němec: „Jednoznačným důvodem, proč nemohly složky IZS efektivně selektovat ve zúženém úseku Humpolec – Větrný Jeníkov osobní a autobusovou dopravu od kamionů, je nezajištění dálnice v tomto úseku na zimní provoz na Vysočině.“

„Každý sypač měl na dálnici D1 vlastní policejní hlídku, která mu zajišťovala průjezd. Bylo to poprvé, kdy jsme k tomuto opatření přistoupili,  přispělo k bezpečnějšímu a rychlejšímu nasazení údržby na krizové úseky,“ popsal ředitel krajské policie Miloš Trojánek s tím, že do terénu byla nasazena padesátka policistů.

Údržba silnic na území Kraje Vysočina byla zajišťována veškerou dostupnou technikou jak krajské správy a údržby silnic, tak ŘSD. Po celou noc byla v provozu obousměrná objízdná trasa po silnicích I. tříd Jihlava – Havlíčkův Brod – Humpolec, kdy se podařilo udržet na tomto tahu plynulou dopravu. V poledních hodinách se rozjely kolony v úseku dálnice D1 na 62 – 73 km směr Brno. Je však třeba počítat s tím, že ke zpomalení rozjeté kolony opět dojde na 91 km, kde je silnice dálnice sice sjízdná, ale kolony opět zpomalí zúžení.

Hejtman bude požadovat přípravu novely zákona o provozu na pozemních komunikacích, kde bude trvat na formulaci ustanovení zákazu jízdy kamionů po dálnicích v levém pruhu v případě, že si to vyžádá aktuální dopravní situace. „Opatření bude třeba hledat i pro komunikaci mezi poskytovateli veřejné dopravy, tak abychom věděli, kde nám stojí školní i dálkové autobusy, jaké mají zpoždění, v jak naléhavé situaci se nacházejí,“ doplnil Běhounek.

Líbil se vám tento článek?
14000

doručovacích schránek

10

odběrných míst

25000

výtisků každý měsíc